mandag den 23. maj 2011

Nu med opskrift.......

Jeg har lovet et par stykker  lidt vejledning til "teltet" jeg bor i
.... så hvis du også er interesseret så værsgo...  :o)


Poncho med huller til armene
Strikket i Drops Andes - på rundpind nr. 8
Størrelse: onesize 
Mål : bredde ved skulder -inden ærmehuller  ca 2x 46cm 
         (92cm i omkreds )
        bredde efter ærmehuller - brystvidde   ca 2x64 cm
       (128cm i omkreds )
         bredde forneden  ca 2x 110cm 
       (220cm i omkreds )


- forbrug ved ensfarvet : 7 nøgler(650g)

 - ved stribet som vist 10 nøgler i 10 forskellige farver  :o)


Slå 56 masker op på en kort rundpind
eller strømpepinde...  nr.8 .der startes i halsen....
I hver 14. maske  sættes en markør(ialt 4 steder rundt ) …..
strik retmasker rundt –       
Tag 1 m  ud på hver side af markøren  på hver 2.omg 
(i alt 8  masker på en  omgang hver gang der tages ud… ) 
 Dette gøres i alt 9 gange  (18 omgange) og derefter kun

midt for og midt bag,

eller hvis man ønsker den bredere på skulderen 
evt. et par gange mere….. ( et par gange mere giver  også
 plads til en  større brystvidde )
Del derefter arbejdet i 2 (for og bag)
og strik frem og tilbage i alt 30 pinde – men fortsæt
udtagninger  på hver side af markøren  midt for og midt
bag - dog kun på hver 3.pind. 
                                                                                                                                     Hvis der ønskes en større brystvidde kan der dog fortsættes
udtagninger  på hver 2. pind  imens arbejdet er delt…..
( ærmehuller)
Når både for og bag er strikket fortsættes rundt på rundpind
med alle masker og udtagningerne  fortsættes  midt for og
midt bag   på hver 3. omgang ( i alt 4 masker mere på en
udtagnings omgang……)
Strik endnu 65 omgange eller til ønsket længde… Strik evt.
 de sidste omgange som ret riller  for at kanten ikke skal
rulle….længde ialt ca 70cm
Sy evt. små knapper (6stk) i på bagstykket i ærme hul  -
brug maskerne som knaphul eller hækl små trenser ….

Rigtig god fornøjelse  :o) 

Værd at vide :  
                                                                                                                                  Hvis ponchoen kun skal bruges med armene fremme kan
den godt virke lidt bred  forneden  …. Strik evt. med
udtagninger for hver 5.omgang, fra når arbejdet er delt og
resten af arbejdet , så vil ponchoen bliver ca. 45 cm mindre i
omkreds( ca.11cm smallere i hver side) forneden ….. :o) 

Hvis dette er hlet volapyk må i lige sige til :o)

Hvis i gerne vil vide hvordan mine striber er fordelt skriver jeg det gerne..... men det er da sjovt at lave sine egne....
   

9 kommentarer:

  1. 1000 tak for opskriften. Jeg har drømt om at lave sådan en´ siden jeg så din første gang. Om jeg så får taget mig sammen til at gøre det ??? Men nu har jeg da muligheden

    Fortsat god dag
    KH hanne

    SvarSlet
  2. Tak for opskriften. Jeg vil overveje at gå igang, den er bare så flot.

    SvarSlet
  3. Den er rigtig flot. Det er sjovt som vores ponchoer ligner hinanden, vi har valgt samme opskrift og samme garn :-). Jeg ville ønske jeg havde lavet ærmer, det er ret smart :-)

    SvarSlet
  4. Den er sat bag oeret. Tusinde tak.

    SvarSlet
  5. Hej Marianne
    Tusind tak for opskriften.
    Den er rigtig smart.
    Jeg tror, at jeg må eje sådan en.

    SvarSlet
  6. Garnet er jo købt, så nu er der ingen undskyldning.

    Når man deler arbejdet skal man så ikke tage ud i siderne??

    Går igang når jeg igen er hjemme, tror ikke jeg kan koncentrere mig inden indlæggelse.

    Kram Marlene

    SvarSlet
  7. Hanne : Velbekomme :) hvis man ikke får muligheden så får man det jo heller ikke gjort derfor.....
    Marianne : jeg vil glæde mig hvis du går i gang :)
    Camilla : ja udgangspunktet var egentlig den fra Femina... men blev lavet lidt om undervejs :)
    Lin: velbekomme :)spændende om den kommer på pindene :)
    Bente: Jeg kan varmt anbefale :)
    Marlene : nej ingen udtagninger i siderne efter deling skriver det lige ind...:) kan godt forstå hvis tankerne flyver pøj pøj med i morgen ...

    SvarSlet
  8. tak - er netop gået igang med en til datteren og det er da bare lidt mere praktisk med ærmehuller ;0)

    SvarSlet
  9. Kære Marianne,
    Sikke en vidunderlig blog du har. Jeg er helt vild med din ting. Tak fordi du deler så rigeligt ud af dine gaver. Ponchoen her er bare et hit. Jeg vil gemmen strikkeopskriften til en senere lejlighed.

    Kh. Jeannette Mariae

    SvarSlet