torsdag den 8. november 2012

Jeg vil ikke ta' hele æren .... ("transformation")

Jeg vil ikke ta' hele æren for idéen med "kappen"
forrige indlæg ....


Det hele startede med, at Margith havde en "genbrugs" uldkappe med, da vi var sammen i oktober ... Jeg blev den lykkelige ejer af den ....
min mor forelskede sig i den - og kom med forslaget om -  at en uld-plaid måske kunne bruges til formålet ... 
-men min mor er ikke den store sy-haj - så derfor blev det mig der fik æren af at sy plaiden om....

Plaiden målte fra start 130 x 170 cm ....
Frynser blev klippet a' ....
+ 14 cm af længden ( til kraven ) ....
Plaiden blev foldet på midten - 
 bredden er 130 cm på kappen 
 længden bliver ca. 70cm ....

Der blev klippet op i midten (foran) op til folden ...
Derefter  blev der klippet til halsudskæring ..
Det afklippede stykke blev klippet til i længden så det passede til halsudskæring .....
 - husk at ta' højde for at kanten for til skal bukkes ind ... Kraven foldes og syes sammen i enderne - og syes på ..
forkanter foldes ind og syes - og kappen lægges op .....  i ærmesiderne er ægkanterne bevaret ...
- til "ærmehuller" blev der målt ca. 25cm ned fra fold og ca 25 cm ind og syet en stikning ....
Montér med "tin-hægter" ... eller lynlås (jeg har skiftet hægterne ud i min)...

Hit or Shit :  Uldplaiden er liiiige det mindste ...
                    - hvis man er højere end 165 cm
                    kan den godt virke lidt for kort ...
                    Ærmerne ER for korte ... men halv-
                    vanter/lange pulsvarmere afhjælper
                    det problem .... :) ....

Min mor var glad - så det er jeg også .....

                                  ♥♥♥

Tirsdag til krea-aften havde vi ønsket : 
lær at strikke  domino-strik :).....

Mit "projekt" ser foreløbig sådan ud ....

Rigtig hyggelig - meget koncentreret og aldrig så stille før krea-aften  :) ...
Rikke  får æren for at lære fra sig .... hun havde nemlig lige færdiggjort ikke mindre end 2 flotte dominostrik tørklæder i Kauni garn  ..
(hold øje - de kommer nok på hendes blog -håber jeg - for de er godt nok flotte :) ) ...

Go' torsdag til jer ♥♥

16 kommentarer:

  1. Kære Marianne
    Det var noget af en presballe, du lige kom med der... Det ene er givet væk og ikke fotograferet; men de to andre skal nok komme på bloggen, når de er helt færdige.. Det bliver da super flot dit projekt..:o)
    Tror jeg køber en plaid, du kan lege lidt med..:o)
    CyberKnus / RikkeBo

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Rikke
      Jeg synes såmend bare at de fortjener en masse roser :)
      Tihi køb du bare en plaid
      Knus

      Slet
  2. Den uldkappe ser smart ud og den er garanteret også dejlig varm og have på.

    SvarSlet
  3. Smuk uldkappe du har lavet til din mor.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  4. ... Passer vist til min højde...
    Det må ihvertfald prøves

    SvarSlet
  5. tak for inspiration hvis ånden da lige skulle komme over mig, for synes altså bare, at den er supersmart :-)

    og dominostrik står faktisk også på min todoliste, og er vokset langsomt højere og højere op, da jeg forleden så et lækkert sjal som jeg så fik en ide til, at jeg kunne lave en jakke i den stil.... men er endnu stadig kun ved tanken :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marion
      Velbekomme
      Det er så hyg'ligt at strikke de små lapper
      Knus

      Slet
  6. hej marianne
    -nej vor en genial og hygglig ide du har
    fundet på med plaiden, så smart ; )
    mvh karin pr

    SvarSlet
  7. Havde tænkt på om " min" kappe var inspirationskilde :-)
    Jeg synes Dominostrik ser svært ud ! men fint er det.
    Knus og god søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margith
      Det må siges ...
      Min mor var helt sikker på at den passede meget bedre til hende .... så hun har sikkert tænkt så det knagede for at få idéen :)
      Dominostrik er nemt Margith og jeg lærer dig gerne :)
      knus♥

      Slet